Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakantie: nooit verlegen moeten zijn om wie je bent

In gesprek met Bart Van Kerckhoven, Het Reigersnest | 8 januari 2018

De directeur van het Reigersnest in St-Idesbald ziet het sociaal toerisme als een sector waarin de combinatie tussen winst en sociale meerwaarde bij uitstek gezocht en gemaakt wordt. Bart Van Kerckhoven noemt zichzelf ondernemer in een sociale context. Sinds vijf jaar staat hij aan het hoofd van het vakantiecentrum van de Gezinsbond aan zee. In een verhaal in twee delen verkennen we Barts visie op ondernemerschap in een maatschappelijk geëngageerde branche. In dit eerste stuk staan we stil bij de kern van waar het in het Reigersnest om draait: los van wie je bent en wat je hebt, het moet voor jou ook mogelijk zijn om ontspannen vakantie te beleven.

Met de term sociaal toerisme heeft Bart wat moeite.  ‘Ons product is toerisme tout-court. Onze extra drive zit in de toewijding om iedereen een heerlijke vakantie-ervaring te bieden. Elke financiële, sociale of technische drempel die we wegwerken, verhoogt de vakantiebeleving voor elke gast.’ Het product – om het in zakelijke termen te vatten – van het Reigersnest is gezins- en kindvriendelijke vakantie die voor iedereen toegankelijk is. 

Iedereen evenwaardige vakantiekansen

Bart: ‘Het Reigersnest wil een vakantieplek zijn waar je een doorsnede van de samenleving ontmoet. Iedereen gelijkwaardige vakantiekansen: dat is onze focus, ons sociaal doel. Zowel mensen die geen drempels ervaren als gezinnen met minder mogelijkheden genieten hier van precies dezelfde faciliteiten.'

"Als we op drempels botsen, proberen we die weg te nemen. Dat is trouwens voor iedereen even interessant." - Bart Van Kerckhoven

Een voorbeeld: Op wisseldagen verlaten de gasten hun kamer in de voormiddag, om ruimte te maken voor de onderhoudsploeg en de nieuwe vakantiegangers. Dan stelt het Reigersnest gratis familie-gocars ter beschikking. Dat is interessant voor alle gezinnen, en in het bijzonder voor mensen met een beperkt vakantiebudget. Iedereen geniet, niemand ervaart uitsluiting.

Het enige verschil dat het Reigersnest maakt is de prijs van het verblijf. Via de samenwerking met het Steunpunt Vakantieparticipatie biedt het Reigersnest 30% korting aan mensen met een laag inkomen. Die faciliteit wordt op de achtergrond georganiseerd. Behalve de vakantieganger in kwestie, hoeft niemand daarvan te weten.

Ontmoetingskansen a volonté

Inclusie gaat hier vanzelf, zegt Bart. Kinderen spelen – los van rang of stand – met elkaar. Ouders ontmoeten elkaar via de kinderen. De binnen- en buitenspeeltuin zijn ontmoetingsplekken. Bart realiseerde infrastructuuraanpassingen die ontmoeting tussen mensen aanmoedigt. Via leuke trapjes kijken kinderen aan de bar en onthaalbalie op ooghoogte naar kelner en onthaalmedewerker.  ‘We hebben ook een kamer ingericht voor ouders met kleine kinderen. Er is een babytafel, een microgolf om babyvoeding op te warmen. Er staat een tafel en zetels. Ouders gaan er vanzelf het gesprek aan met elkaar.’

Iedereen mag zich ‘als thuis’ voelen

Bij het Reigersnest willen ze dat elke gast zonder (sociale) druk en zonder drempels een blije tijd kan beleven.

"Een mens beleeft een heerlijke vakantie als je zonder schroom kunt doen waar je zin in hebt, zonder te moeten anticiperen op het oordeel van anderen. Dat vrije gevoel, daar komen mensen voor terug."

Kinderen kunnen gratis deelnemen aan alle animatie-activiteiten. Nergens zit er een financieel addertje onder het gras dat hen of hun ouders in verlegenheid kan brengen. Iedereen kan boeken en strips uitlenen zonder waarborg. Je mag in de bar zitten zonder dat je iets ‘moet’ drinken. Er is geen kelner die komt vragen of je nog iets wil bestellen. 

Niet moeten bezorgd zijn over wat een ander over je denkt is cruciaal in je vakantietijd. En als dat kan, levert dat soms heerlijk authentieke plaatjes op. Zoals toen Bart een gast in het vizier kreeg die onbekommerd zijn middagdutje deed in de bar. De man had z’n schoenen uitgeschopt en lag, op z’n sokken in een fauteuil, licht snurkend van z’n slaapje te genieten. ‘Dat bedoel ik met zoals thuis, lacht Bart. Dan denk ik: missie geslaagd.’

Bart Van Kerckhoven

In gesprek met

Bart Van Kerckhoven is directeur van Het Reigersnest, het vakantiecentrum van de Gezinsbond in Sint-Idesbald, Koksijde. Bart is vrijetijdsagoog van opleiding, en specialiseerde zich later in sportmanagement en marketing.

‘Ook in het sociaal toerisme is een commerciële insteek belangrijk’, zegt Bart. ‘Ook een sociaal product moet je slim managen en verkopen, anders kan je je missie niet realiseren. Commercieel werken betekent voor mij de brug slaan tussen de missie van je onderneming en het veld waarin die missie een meerwaarde kan betekenen. Voor het Reigersnest betekent dat: het recht op vakantie realiseren in de praktijk, door je product helder op de kaart te zetten, je gebouw optimaal te benutten en de interactie tussen mensen mogelijk te maken. Het betekent rendabel werken en zo investeren dat mensen kansen krijgen om met elkaar in contact te komen.’

Het Reigersnest is partner in het netwerk ‘Iedereen verdient Vakantie’. Mensen met een beperkt inkomen kunnen hun verblijf aan goedkoper tarief boeken via Steunpunt Vakantieparticipatie. In 2017 verbleven op die manier 181 vakantiegangers samen meer dan 500 nachten in het Reigersnest.

In twee artikels zoomen we in op de managementvisie van Bart. In een eerste deel licht hij de drie criteria toe van zijn kernproduct: een heerlijke, laagdrempelige gezinsvakantie. In het tweede deel vertelt hij over keuzes die hij daarvoor als ondernemer maakt.

Dit verhaal werd gepubliceerd op 8 januari 2018 in de categorie Vakantie.

Neergepend door

Griet Bouwen is nieuw(s)maker voor het netwerk Vakantieparticipatie. Ze houdt van een hartelijk gesprek en stelt graag vragen die een verschil maken. Heb je zelf een verhaal dat je graag deelt? Contacteer onze redactie en zet je verhaal kracht bij.

Copyright © 2018 Steunpunt vakantieparticipatie | Disclaimer | Privacy |