Info voor toeristische partners
Dag toeristische partner,
Vanaf 2025 slaan we de handen in elkaar om een vakantie-ervaring te creëren die inclusiever is dan ooit tevoren.
Vakantiegangers zullen vanaf 21 januari 2025 rechtstreeks bij jou kunnen boeken.
Hoe werkt het?
De vakantieganger ziet op een online platform een overzicht van jouw aanbod en dat van alle andere daguitstappen, vakantieverblijven en georganiseerde vakanties met richtprijzen. Is die nieuwsgierig naar een precieze prijs en naar de beschikbaarheid? Dan meldt die zich digitaal aan. Er gebeurt op de achtergrond een check of de vakantieganger voldoet aan de armoedecriteria. Als dit het geval is, komt die op je (unieke) landingspagina terecht. Daar ziet de vakantieganger de beschikbaarheid en de juiste prijs en kan die direct boeken. Heb je geen eigen landingspagina waarop de vakantieganger direct kan boeken, dan kan je werken met een aanvraagformulier. Je kan kiezen of je dat aanvraagformulier zelf voorziet of werkt met het standaard aanvraagformulier van Iedereen Verdient Vakantie dat je ingevuld in je mailbox ontvangt.
Wij zijn er voor jou
Heb je nog vragen over deze nieuwe manier van werken, dan kan je terecht bij volgende contactpersonen:
- Daguitstappen: Sabine Van de Velde
- Vakantieverblijven: Ellen Druyts
- Georganiseerde vakanties: Geoffrey Carpentier
- Groepsvakanties in jeugdverblijven en hostels: Els Mostien
Wat is nieuw?
De vakantieganger zoekt op het aanbodplatform van Iedereen Verdient Vakantie en boekt zelf via een landingspagina (webpagina of aanvraagformulier). Via onderstaande filmpjes tonen we hoe dit zal verlopen. Opgelet: dit is nog geen definitieve versie, maar geeft je wel al een goed beeld van het boekingsproces vanaf 21 januari 2025.
Wat moet jij als aanbieder doen?
- het jaarcontract invullen: daaruit halen we de informatie die op het aanbodplatform en in de brochure komt
- een landingspagina voorzien (webpagina of aanvraagformulier)
Wat voorziet Iedereen Verdient Vakantie?
- het aanbodplatform
- de garantie dat enkel de doelgroep van Iedereen Verdient Vakantie op jouw landingspagina boekt/een aanvraag doet. Meer info daarover vind je hier.
Na het klikken op de blauwe knop 'Correcte prijzen, info en boeken' komt de vakantieganger op je landingspagina terecht:
Een landingspagina voor een boeking/aanvraag
1. Wat verstaan we onder een landingspagina?
Weet je niet precies wat bedoeld wordt met een landingspagina? In dit document geven we toelichting en enkele voorbeelden van typische IVV-landingspagina's.
2. Een landingspagina in de vorm van een webpagina
Als je zelf een webpagina maakt, heb je twee opties:
- De vakantieganger kan op de webpagina effectief boeken
- De vakantieganger kan op de webpagina een boekingsaanvraag indienen
Wat zijn de voor- en nadelen van een webpagina?
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Je kan je aanbod mooi weergeven. | Bij sommige PMS-systemen zijn er bijkomende kosten (zie het puntje hieronder). |
Je kan je prijs aanpassen volgens aanbod, periode en beschikbaarheid. | |
Je kan (meestal) een kalender met de beschikbaarheid tonen. | |
Je kan de boeking/aanvraag laten binnenkomen in je PMS-systeem. |
Wat zijn de mogelijkheden per PMS-systeem?
Ter voorbereiding van onze nieuwe manier van werken spraken wij reeds met tal van beheerders van PMS-systemen.
Bekijk de mogelijkheden van verschillende PMS-systemen.
Werk je met een bepaald boekings- en reservatiesysteem? Deze technische fiche kan je doorgeven aan je softwarepartner.
Voorbeelden van webpagina's
Daguitstappen | Vakantieverblijven |
---|---|
Landingspagina's
| Landingspagina's
|
Checklist bij het maken van je webpagina
Hieronder vind je per type aanbod een handige checklist terug:
Daguitstap | Vakantieverblijven |
Webpagina met boekingsmogelijkheid | Webpagina met boekingsmogelijkheid |
Webpagina met formulier | Webpagina met formulier |
In deze checklist geven we meer uitgebreide info over de onderdelen van de webpagina. We doen daarbij suggesties rond hoe je kan bijdragen aan een laagdrempelige boekingservaring. Heb je hierover vragen, neem dan zeker contact met ons op.
Hoe bescherm je de url van je webpagina tegen onrechtmatig gebruik?
Iedereen Verdient Vakantie voorziet een oplossing om je url te beschermen tegen onrechtmatig gebruik. Hoe dat precies verloopt en wat je daarvoor moet doen, lees je in dit document.
3. Een landingspagina in de vorm van een webformulier
Als je zelf een webformulier maakt, heb je meerdere opties. Wij hebben een handleiding uitgewerkt voor de twee meest voorkomende webformulieren:
- Google Forms
- Microsoft Forms
Wat zijn de voor- en nadelen van een eigen webformulier?
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Je kan (een beperkt) aantal foto's van je aanbod tonen. | Je ontvangt de aanvragen via e-mail en niet in je PMS-systeem als je dat hebt. Je kan vaak wel een export naar Excel maken van alle aanvragen die binnenkomen. |
Je kan tekstueel info geven over je prijzen, al is dit bij een groot aanbod ook niet meer zo overzichtelijk. | Je kan geen kalender met beschikbaarheden tonen (per type aanbod). |
Je hebt geen extra kosten als je voor Google Forms of Microsoft Forms kiest. | |
Je kan eenvoudig zelf je formulier beheren en hebt geen IT'er nodig. |
Voorbeelden van webformulieren
Daguitstappen | Vakantieverblijven |
---|---|
Aanvraagformulier | Aanvraagformulier |
Handleiding voor het maken van je eigen webformulier
Een eigen aanvraagformulier maken kan gemakkelijk in Google Forms of Microsoft Forms. In de handleiding zie je stap voor stap hoe je zo'n formulier opmaakt. Je vindt er ook handige templates in terug.
Daguitstap | Vakantieverblijven |
Handleiding Google Form en Microsoft Forms | Handleiding Google Form en Microsoft Forms |
Heb je hierover vragen, neem dan zeker contact met ons op.
Checklist bij het opstellen van je eigen webformulier
Heb je niet de mogelijkheid om een landingspagina aan te maken? Dan kan je met een eigen aanvraagformulier werken. Hieronder vind je per type aanbod een handige checklist terug:
Daguitstap | Vakantieverblijven |
Eigen aanvraagformulier | Eigen aanvraagformulier |
Hoe bescherm je de url van je webformulier tegen onrechtmatig gebruik?
Iedereen Verdient Vakantie voorziet een oplossing om je url te beschermen tegen onrechtmatig gebruik. Hoe dat precies verloopt en wat je daarvoor moet doen, lees je in deze documenten:
Het aanvraagformulier van Iedereen Verdient Vakantie
Heb je niet de mogelijkheid om je eigen landingspagina (webpagina of aanvraagformulier) te maken? Dan voorziet Iedereen Verdient Vakantie ook een standaard aanvraagformulier.
Wat zijn de voor- en nadelen van het formulier van Iedereen Verdient Vakantie?
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Je heb geen extra kosten of werk. Iedereen Verdient Vakantie voorziet dit formulier. | Je krijgt enkel de basisinformatie mee, aangezien dit een algemeen formulier is. |
Je hebt mogelijks meer werk en e-mailverkeer, omdat de vakantieganger geen specifieke prijzen en beschikbaarheid kent. | |
Hoe ziet het formulier van Iedereen Verdient Vakantie eruit?
Daguitstappen | Vakantieverblijven |
---|---|
Formulieren Iedereen Verdient Vakantie | Formulieren Iedereen Verdient Vakantie |
Hoe is het formulier van Iedereen Verdient Vakantie beschermd tegen onrechtmatig gebruik?
Mocht iemand de url van het Iedereen Verdient Vakantie-formulier kopiëren en plakken, dan moet die persoon zich opnieuw aanmelden met eID/itsme. Verder kan je er als aanbieder op letten dat het formulier verstuurd wordt vanuit een e-mailadres van Iedereen Verdient Vakantie.
Documentatie
Inspiratie voor een toegankelijke website
Twijfel je of je website wel toegankelijk (genoeg) is? Wij zetten enkele tips op een rijtje die je kan gebruiken om je website zo toegankelijk mogelijk te maken:
- Basisprincipes ‘Inclusion by design’
Gebruik klare taal, denk ‘mobile first’, check de WCAG (zie hieronder) en focus op gebruiksvriendelijkheid. Betrek indien mogelijk eindgebruikers bij het ontwikkelproces. - Richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent (WCAG)
- Info over digitale uitsluiting en e-inclusie
Presentatie en opname infosessie
Kon je niet bij de infosessie aanwezig zijn? Of wil je graag alle info nog eens doornemen?
Veelgestelde vragen
Ben ik verplicht om zelf een landingspagina te voorzien?
We moedigen het gebruik van een landingspagina aan om de boeking zo vlot mogelijk te laten verlopen. Heb je geen landingspagina of eigen aanvraagformulier, dan voorzien wij een aanvraagformulier. In dat geval hebben we enkel een e-mailadres nodig waarnaar we die aanvragen naartoe mogen sturen.
Ik heb een eigen aanvraagformulier, mag ik dit ook gebruiken?
Ja, in het jaarcontract mag je dan je link naar dit formulier vermelden. Als je via je formulier info meegeeft, raden we je wel aan om een apart aanvraagformulier voor Iedereen Verdient Vakantie aan te maken. Dit heeft als voordeel dat je je de correcte informatie over annulatievoorwaarden, tarieven… voor Iedereen Verdient Vakantie kan meegeven.
Wie beheert de landingspagina?
Het beheer van de landingspagina en wat daar op staat, ligt bij jou, als aanbieder, zelf.
Kunnen ook mensen zonder recht op de korting van Iedereen Verdient Vakantie boeken op de landingspagina?
Dit mag je als aanbieder van een daguitstap of vakantieverblijf zelf kiezen. Vakantiegangers vinden het handig dat ze in één omgeving kunnen boeken voor het hele gezin of vriendengroep. In dat geval is het handig dat er op dezelfde landingspagina zowel tegen kortingsprijs als tegen standaardprijs kan boeken. Jij kan als aanbieder dan ook snel zien dat die mensen bij elkaar horen.
Verkies je te werken met je klassieke boekingspagina voor het deel van het gezelschap dat geen recht heeft op het kortingstarief? Verwijs dan op de landingspagina van Iedereen Verdient Vakantie naar je reguliere boekingspagina of tarief.
Bij georganiseerde vakanties boeken vakantiegangers gewoon op je reguliere site.
Is er een manier om een landingspagina af te schermen?
Iedereen Verdient Vakantie voorziet een oplossing om je url te beschermen tegen onrechtmatig gebruik. Hoe dat precies verloopt en wat je daarvoor moet doen, lees je in dit document.
Moeten vakantiegangers steeds opnieuw aanmelden wanneer ze het aanbod en de prijzen van een aanbieder willen bekijken?
Nee, als ze eenmaal aangemeld zijn, hoeven ze zich (binnen een bepaalde tijdspanne) niet opnieuw aanmelden. Op die manier kunnen ze gemakkelijk aanbod vergelijken.
Moet ik twee landingspagina's voorzien? Eentje voor individuen en eentje voor groepen?
Nee. Je moet maar 1 landingspagina voorzien, die voor individuen.
Enkel medewerkers van sociale organisaties en Rap op Stap-kantoren krijgen na het inloggen de optie 'groepsboeking' te zien. Zo'n groepsboeking verloopt altijd via het standaard, beveiligde IVV-formulier. Daarom hebben we het e-mailadres nodig waarop je de aanvragen voor groepsboekingen wil ontvangen. Meer informatie over groepsboekingen vind je in dit filmpje (het filmpje gaat over daguitstappen maar is ook toepasbaar voor verblijven).
Ik heb een jeugdverblijf of hostel. Hoe kunnen mensen mijn verblijf boeken tegen kortingstarief?
Organisaties
Partnerorganisaties van Iedereen Verdient Vakantie kunnen op kampas.be terecht voor hun groepsboeking aan kortingstarief. Zit je in de serviceformule van Kampas? Dan betaalt de organisatie automatisch je basisprijs. Zit je niet in de service-formule? Dan vragen we je om jaarlijks je engagement via kampas.be te vernieuwen. Groepen van Iedereen Verdient Vakantie betalen bij jou de basisprijs of een fikse korting.
Meer info nodig? Neem hier een kijkje.
Gezin of individuele vakantieganger
Gezinnen en individuele vakantiegangers boeken een jeugdverblijf of hostel op dezelfde manier als een ander vakantieverblijf, namelijk via een unieke landingspagina of reservatieformulier (zie info hierboven).
Blijft de papieren brochure bestaan?
Ja, maar in een iets andere vorm. Zo staat er per aanbod een QR-code die linkt naar de juiste webpagina op onze aanbodswebsite.