Hoe kunnen we je helpen?
Ik wil op vakantie 2025
Hoe weet ik of ik recht heb op sociaal tarief?
Neem even een kijkje op deze pagina, bekijk de criteria of doe de test om te zien of je aan de voorwaarden voldoet.
Twijfel je? Neem dan even contact op met een Rap op Stapkantoor of jouw sociale organisatie.
Hoe kan ik in 2025 aan sociaal tarief op vakantie of daguitstap gaan?
Stap 1: ga eerst eenmalig langs bij een Rap op Stapkantoor of bij jouw sociale organisatie. Dit hoef je maar 1 keer te doen.
Een medewerker noteert je rijksregisternummer. Je vindt dit nummer op de achterzijde van je identiteitskaart.
Neem ook een bewijsstuk mee, zoals je attest van verhoogde tegemoetkoming, schuldbemiddeling of je UitPas.
TIP - breng meteen ook de rijksregisternummers van je kinderen of andere gezinsleden mee. Dit is niet noodzakelijk, maar wel handig als ze in de toekomst zelf een vakantie willen boeken. Voor georganiseerde vakanties (kampen) geldt ook het rijksregisternummer van het kind dat op kamp gaat.
Stap 2: Vanaf het moment dat je geregistreerd bent, kan je gewoon zelf je vakantie of daguitstap boeken via onze aanbodwebsiteals je dat wil.
Wil je weten hoe dat in zijn werk gaat?
Hier vind je alle info over hoe je kunt boeken.
Wil je liever wat hulp bij het boeken of advies over welke vakanties er beschikbaar zijn?
Dan ben je uiteraard nog steeds welkom bij jouw sociale organisatie of een Rap op Stapkantoor in je buurt.
Ze helpen je graag verder om een vakantie op jouw maat te vinden en te boeken.
Kan ik nog via de telefoon of via mail boeken in 2025?
Helaas niet. Om te boeken in 2025 moet je zelf aanmelden.
We kunnen dan niet meer in jouw naam boeken.
We kunnen je wél helpen om je aan te melden en te boeken.
Hulp nodig bij je boeking?
- Ga naar een Rap op Stapkantoor in je buurt of naar jouw sociale organisatie. Ze helpen je om digitaal aan te melden en zoeken samen met jou een daguitstap of (georganiseerde) vakantie.
- Alleen digitale hulp nodig? Ga naar een digibank in je buurt.
- Vraag hulp aan familie en vrienden. Misschien kan iemand in je omgeving je verder helpen.
Wat heb ik nodig om te boeken?
- Een kaartlezer met je identiteitskaart (e-ID) + pincode
- Of de Itsme-app die op je gsm is geactiveerd
- Voor sommige daguitstappen of vakanties: je betaalkaart + pincode
Belangrijk: wees waakzaam voor phishing
Je aanmelden via Itsme is heel veilig. Let er wel op dat je altijd via de Itsme® app zelf aanmeldt. Itsme® zal je nooit een bericht sturen met een link erin om je account te heractiveren of voor één of andere update. Niet via sms. Niet via e-mail. Dus laat je niet in't zak zetten: klik NOOIT op een verdachte link. Onderneem elke actie ALTIJD via de itsme®-app.
Wat is de pincode van mijn e-ID?
Om aan te melden op de aanbodwebsite met je identiteitskaart (e-ID) en kaartlezer heb je de pincode van je e-ID nodig.
De code staat op de brief die je van de gemeente krijgt om je e-ID af te halen.
Heb je de brief niet meer?
Ga naar het gemeentehuis om je pincode te wijzigen.
Hoe gebeurt de betaling vanaf 2025?
- Voor daguitstappen
Bij toeristische aanbieder waar je meteen een boeking kan doen, zal je meestal ook meteen online moeten betalen.
Kan je enkel een aanvraag indienen?
Dan zal de toeristische partner je duidelijk zeggen wanneer en waar je moet betalen.
Voor een daguitstap zal dat meestal ter plaatse aan de kassa zijn. - Voor vakantieverblijven
De betaling van een vakantieverblijf en georganiseerde vakantie gebeurt in principe bijna altijd via factuur, die opgestuurd wordt door de toeristische aanbiederzelf. Sommige vakantieverblijven vragen een voorschot of het volledig deel op voorhand te betalen. Andere verblijven vragen om het restbedrag of het totaalbedrag ter plaatse bij check-in te betalen. Er wordt steeds voorafgaand een boekingsbevestiging verzonden. - Voor georganiseerde vakanties
Betaling gebeurt meteen online of met een factuur die wordt opgestuurd door de toeristische aanbieder. Pas na je inschrijving controleert de aanbieder of je recht hebt op sociaal tarief. Indien blijkt dat dit niet zo is, wordt je gevraagd het verschil bij te betalen. - Kan je niet meteen een groot bedrag betalen?
Je kan vaak later of in delen betalen.
Neem gerust contact op met de aanbieder, of met een Rap op Stap kantoor of jouw sociale organisatie.
Ik heb geen internet. Wat nu?
- Openbare bibliotheken hebben vaak computers met internet die
gratis te gebruiken zijn. - Ga langs bij een digipunt in je buurt: digibanken.vlaanderen.be
- Misschien heb je recht op een lager tarief voor internet bij je thuis?
Meer info vind je op: vlaanderen.be/sociaal-internetaanbod
Moet ik altijd opnieuw aanmelden om het aanbod en de prijzen van een aanbieder te zien?
Nee, zodra je aangemeld bent op onze aanbodwebsite, blijf je even aangemeld.
Zo kan je makkelijk het aanbod vergelijken.
Kan ik via Iedereen Verdient Vakantie boeken voor iemand zonder recht op sociaal tarief?
- Boek je als gezin of individu?
- Voor daguitstappen:
Enkel mensen die recht hebben op het sociaal tarief, ontvangen korting op hun daguitstap. Soms kan je bij een partner wel tegelijkertijd boeken voor mensen met en zonder sociaal tarief. De mensen zonder sociaal tarief betalen dan de gewone prijs.
- Voor vakanties:
- Staat er richtprijs per accommodatie (bv. Een vakantiehuisje, appartement, studio, kamer ...)? Dan kunnen de mensen die geen recht hebben op deze manier mee ‘genieten’ van de korting. De voorwaarde is dat minstens 50% van de aanwezigen in deze accommodatie recht heeft op het sociaal tarief.
- Staat er richtprijs per bed of gaat het over een kampeerplek? Dan kunnen we enkel het sociaal tarief toekennen aan de personen die er recht op hebben. De overige personen betalen dan het normaal tarief. De aanvraag voor de personen die er recht op hebben kan via ons Iedereen Verdient Vakantie gebeuren.
- Voor georganiseerde vakanties (bvb kampen): Enkel mensen die recht hebben op sociaal tarief ontvangen korting op hun georganiseerde vakanties
- Voor daguitstappen:
- Boek je vanuit een sociale organisatie voor een groep?
Dan moet 70% van de deelnemers van je daguitstap of vakantie voldoen aan het sociaal tarief.
Mag er een begeleider mee?
Ja.
Een noodzakelijke begeleider - bijvoorbeeld voor een persoon met een beperking - heeft ook recht op sociaal tarief, zowel voor daguitstappen als vakanties.
Tenzij de uitbater expliciet vermeldt dat er voor noodzakelijke begeleiding een ander tarief geldt.
Hoe kan ik een geboekte daguitstap of vakantie in 2025 wijzigen of annuleren?
Kijk even de annulatievoorwaarden na van daguitstappen en (georganiseerde) vakanties.
Kan ik een geboekte daguitstap of vakantie nog omboeken naar sociaal tarief?
Neen, dit is niet mogelijk.
Als je gebruik wil maken van het sociaal tarief, dan moet de aanvraag altijd meteen via de boekingswebsite van Iedereen Verdient Vakantie doen.
Voor georganiseerde vakanties moet je soms rechtstreeks bij de aanbieder boeken. Geef ook meteen aan dat je aan sociaal tarief wilt boeken.
Hoeveel op voorhand moet ik een daguitstap of vakantie aanvragen in 2025?
Dat hangt af van aanbieder tot aanbieder.
Goed nieuws – vanaf 21 januari je kan sommige daguitstappen zoals de Zoo, Planckendael en pretparken last minute aanvragen.
Zo kan je bijvoorbeeld 's ochtends nog beslissen om op daguitstap te gaan.
Voor sommige musea of uitstappen zal je nog steeds een paar dagen op voorhand een aanvraag moeten doen.
Voor vakanties raden we je aan om je favoriete vakantieverblijf zo vroeg mogelijk te boeken.
Zeker tijdens de schoolvakanties, verlengde weekends of feestdagen zijn vakantieverblijven snel volzet.
Hetzelfde geldt voor georganiseerde vakanties zoals kampen. We raden je aan die zo snel mogelijk vast te leggen, want ook deze zijn vaak snel volzet.
Hoeveel keer per jaar mag ik via Iedereen Verdient Vakantie op daguitstap of (georganiseerde) vakantie?
Zoveel als je wilt!
Soms bepaalt een toeristische partner voor georganiseerde vakanties wel zelf dat er slechts één vakantie per kind geboekt mag worden.
Ik woon in Wallonië of het buitenland. Kan ik dan ook gebruik maken van de korting van Iedereen Verdient Vakantie?
Helaas niet. Enkel personen die in Vlaanderen of Brussel wonen kunnen gebruik maken van de korting van Iedereen Verdient Vakantie, als ze aan één van deze vier puntjes voldoen.
Is er korting voor vervoer in 2025?
Voor vakanties kan je een tienrittenkaartje van De Lijn aanvragen.
Voor daguitstappen en georganiseerde vakanties is er helaas geen tussenkomst met de NMBS of De Lijn.
Meer informatie over goedkoper reizen vind je hier.
Wat met de privacy van mijn gegevens?
We springen voorzichtig om met je gegevens.
De overheid ziet enkel of je aangemeld bent en of je de pagina van een aanbieder aanklikt.
Blijven de papieren brochures bestaan in 2025?
Jazeker.
Je vind de brochures voor daguitstappen en vakantieverblijven bij een Rap op Stap kantoor of je sociale organisatie.
Geen kantoor in je buurt of ben je minder mobiel?
Vraag een brochure aan via info@iedereenverdientvakantie.be of bekijk de digitale versies.
Brochure Daguitstappen
Brochure Vakanties
Wie betaalt deze korting?
Het zijn de toeristische aanbieders die de korting van 30% of meer geven.
Zij verwachten geen cadeau’s of standbeeld als dank.
Met een respectvolle houding en een dankjewel doe je hen een groot plezier.
Hoe kan ik op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan ben je steeds mee met de onze vakantienieuwtjes.
Rap op Stap
Waar zit er een Rap op Stapkantoor bij mij in de buurt?
Op deze pagina kan je zoeken naar Rap op Stapkantoren. Wanneer je je postcode intikt, zie je welke kantoren zich in de buurt bevinden.
Wat zijn de openingsuren van mijn Rap op Stapkantoor?
Op deze pagina kan je zoeken naar Rap op Stapkantoren. Wanneer je je postcode intikt, zie je welke kantoren zich in de buurt bevinden. Klik op 'Meer info' om de openingsuren te zien.
Hoe kan je zelf starten met een Rap op Stapkantoor?
Op deze pagina leggen we uit hoe je een Rap op Stapkantoor kan opstarten.
Hoe kan ik vrijwilliger worden bij Rap op Stap?
Neem contact op met een Rap op Stapkantoor in je buurt of ga eens langs. De meeste Rap op Stapkantoren kunnen nog wel wat extra hulp gebruiken.
Waar kan ik meer informatie vinden over het decreet en het charter Iedereen Verdient Vakantie?
Op deze pagina vind je alle informatie over het decreet Iedereen Verdient Vakantie: de brochure met alle nodige informatie, de integrale tekst en de uitvoeringsbesluiten.
Op deze pagina lees je de veelgestelde vragen over het charter.
Waar kan ik meer informatie vinden over erkenningen en subsidies?
Voor Rap op Stap bestaat er zowel een erkenning als een subsidie:
- Erkenning als bemiddelingskantoor voor sociaal toerisme (Rap op Stapkantoor)
- Subsidies voor bemiddelingskantoren voor sociaal toerisme (Rap op Stapkantoren)
Verder is er ook nog een algemene subsidie voor Iedereen Verdient Vakantie:
Waar kan ik meer informatie vinden over de nieuwe manier van boeken?
Vanaf 2025 werken we op een nieuwe manier: vanaf dan kunnen vakantiegangers rechtstreeks bij de toeristische aanbieder boeken. Alle info daarover vind je hier.
Hoe weet ik of ik goed bezig ben met mijn Rap op Stapkantoor?
Om de werking van je Rap op Stapkantoor te evalueren, ontwikkelden we de Rap op Stap-kijker. Je vindt er op deze pagina alles over.
Toeristische aanbieders
Hoeveel korting moet ik geven?
Je kiest als aanbieder zelf hoeveel korting je geeft, maar die moet minstens 30% zijn.
Hoe verloopt de samenwerking?
Als toeristische partner in het netwerk Iedereen Verdient Vakantie dien je een jaarlijks contract in waarin het type aanbod, de kortingsprijs, de periode en de betalingswijze worden vastgelegd. De volledige werking en de flow van een reservatie vind je in deze brochure.
Kan ik zelf beslissen wanneer ik vakantiegangers van Iedereen Verdient Vakantie ontvang?
Ja. Je moet wel een minimumaanbod voorzien in de zomervakantie.
Kan ik zelf beslissen hoeveel vakantiegangers van Iedereen Verdient Vakantie ik ontvang?
Ja. Wanneer jouw vooropgesteld quotum aan vakantiegangers is bereikt, kan je aangeven dat je aanbod niet meer beschikbaar is voor Iedereen Verdient Vakantie.
Moet ik plaatsen, bedden, staanplaatsen... geblokkeerd houden voor vakantiegangers van Iedereen Verdient Vakantie?
Nee. Je moet niets blokkeren voor Iedereen Verdient Vakantie. Wie eerst reserveert, heeft de eerste keuze. Je zelf aangeven wanneer je volzet bent of je quotum bereikt hebt. Dan is je aanbod niet meer boekbaar.
Hoe controleert Iedereen Verdient Vakantie of de vakantiegangers tot de juiste doelgroep behoren?
Elke vakantieganger die via Iedereen Verdient Vakantie wil boeken, moet aantonen dat hij/zij/die recht heeft op sociaal tarief. Wie niet aan de voorwaarden voldoet, zal niet via ons kunnen boeken.
Vanaf 2025 zal een vakantieganger die wil boeken zich moeten aanloggen via Itsme of e-ID. Op basis van het rijksregisternummer wordt nagegaan of die persoon recht verhoogde tegemoetkoming heeft en dus recht op sociaal tarief.
In de eerste helft van 2025 doen de medewerkers van onze partnerorganisaties de verificatie op basis van de voorwaarden.
Later in 2025 zal de verificatie 'verhoogde tegemoetkoming' automatisch gebeuren op basis van de info in de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
Wat als vakantiegangers annuleren?
Je hanteert voor annulaties de voorwaarden van Iedereen Verdient Vakantie.
Voor vakantieverblijven en georganiseerde vakanties geldt de volgende annulatieregeling:
o Wie minstens 3 weken voor vertrek annuleert, kan dit kosteloos.
o Wie minder dan 3 weken voor vertrek annuleert, betaalt 25%.
o Wie minder dan 2 weken voor vertrek annuleert, betaalt 50%.
o Wie minder dan 3 dagen voor vertrek annuleert, betaalt 90%.
o Wie niet geannuleerd heeft en niet komt opdagen, betaalt het volledige bedrag.
Annuleer je een groepsaanvraag met overnachting?
Dan zullen de annulatievoorwaarden steeds verlopen volgens de algemene voorwaarden van het verblijf.
Waar kan ik meer informatie vinden over het decreet en het charter Iedereen Verdient Vakantie?
Op deze pagina vind je alle informatie over het decreet Iedereen Verdient Vakantie: de brochure met alle nodige informatie, de integrale tekst en de uitvoeringsbesluiten.
Op deze pagina lees je de veelgestelde vragen over het charter.
Waar kan ik meer informatie vinden over subsidies?
Alle informatie over de projectsubsidie 'Iedereen Verdient Vakantie' vind je hier.
Waar kan ik meer informatie vinden over het nieuwe aanbodplatform?
Vanaf 2025 werken we op een nieuwe manier: vanaf kunnen vakantieganger rechtstreeks bij de toeristische aanbieder boeken. Alle info daarover vind je hier.
Hoe bereken ik de prijs voor een boeking?
Hier kan je alle info vinden over hoe je prijzen voor vakantiegangers van Iedereen Verdient Vakantie berekent
Is het ook mogelijk voor mensen zonder recht op de sociaal tarief om te boeken op mijn landingspagina?
Dit mag je als aanbieder van een daguitstap of vakantieverblijf zelf kiezen.
Vakantiegangers vinden het vaak fijn dat ze meteen kunnen boeken voor het hele gezin of een vriendengroep. Ook als daar mensen bij zijn die geen recht hebben op sociaal tarief.
Het is handig dat ze dan op dezelfde landingspagina zowel tegen kortingsprijs als tegen standaardprijs kunnen boeken.
Jij kan als aanbieder dan ook snel zien dat die mensen bij elkaar horen.
Werk je liever te werken met je normale boekingspagina voor het deel van het gezelschap dat geen recht heeft op het kortingstarief? Verwijs dan op de landingspagina van Iedereen Verdient Vakantie naar je gewone boekingswebsite of -tarief.
Bij georganiseerde vakanties boeken vakantiegangers op je gewone boekingssite.
Wie bezorgt de reservatiebevestiging, prijsberekening en de factuur aan de vakantieganger of sociale organisatie?
Als toeristische aanbieder sta je rechtstreeks in contact met de vakantieganger.
Jij beantwoordt de vragen, verzendt de reservatiebevestiging, prijsberekening, factuur rechtstreeks naar hen.
Bij een aanvraag van een sociale organisatie voor een groepsuitstap, communiceer je rechtstreeks met hun contactverantwoordelijke.
De info op de aanbodwebsite klopt niet. Aan wie laat ik dit weten?
Als er foute of verouderdere informatie over je aanbod op de aanbodwebsite staat, neem dan contact op met aanbod@iedereenverdientvakantie.be.
Ik heb een jeugdverblijf of hostel. Hoe kunnen mensen mijn verblijf boeken tegen kortingstarief?
- Gezin of individuele vakantieganger
Gezinnen en individuele vakantiegangers boeken een jeugdverblijf of hostel op onze aanbodwebsite.
Dit gebeurt dezelfde manier als een ander vakantieverblijf, namelijk via een landingspagina of reservatieformulier - Sociale organisaties
Partnerorganisaties van Iedereen Verdient Vakantie kunnen op https://www.kampas.be/nl terecht voor hun groepsboeking aan kortingstarief.- Zit je in de serviceformule van Kampas? Dan betaalt de organisatie automatisch je basisprijs.
- Zit je niet in de service-formule? Dan vragen we je om jaarlijks je engagement via kampas.be te vernieuwen. Groepen van Iedereen Verdient Vakantie betalen bij jou de basisprijs of een fikse korting.
Meer info nodig? Neem hier een kijkje.
Sociale organisaties
Hoe kan mijn organisatie lid worden van Iedereen Verdient Vakantie?
Je kan je organisatie gratis aanmelden bij Iedereen Verdient Vakantie via het formulier op deze pagina. Daarna contacteert een collega je om verder kennis te maken en je alle info te bezorgen.
Hoe weet ik of iemand recht heeft op sociaal tarief?
Eerst en vooral dienen vakantiegangers in Vlaanderen of Brussel te wonen. Als jullie voldoende inzicht hebben in de financiële situatie van de mensen, mogen jullie op basis van ‘eer en geweten’ het sociaal tarief toekennen. Bij twijfel kunnen jullie altijd de screeningscriteria van Iedereen Verdient Vakantie raadplegen om een correcte inschatting te kunnen maken. In onze folder 'Wie mag er gebruik maken van de kortingen' vind je ook meer informatie en duiding. Contacteer ons gerust via mail of telefoon voor advies.
Hoe kan ik als medewerker een daguitstap/vakantie/georganiseerde vakantie boeken voor een vakantieganger?
Vanaf 2025 boek je al medewerker niet meer voor een vakantieganger, maar samen met een vakantieganger.
Om een daguitstap/vakantie/georganiseerde vakantie te boeken voor een vakantieganger, moet je je als medewerker eerst registeren. Deed je dat nog niet? Dan kan dat hier . Eens je je gegevens hebt ingevuld, verwerken we je aanvraag en kan je aan de slag.
Hoe kan ik een aanvraag voor een daguitstap/vakantie/georganiseerde vakantie voor een groep indienen?
Een aanvraag voor een groepsboeking verloopt iets anders dan die voor een individueel persoon of gezin. Op deze pagina tonen we je hoe je een groepsboeking doet. Scroll even naar beneden naar het titeltje 'Boeken voor een groep'.
Hoe kan ik een daguitstap/vakantie/georganiseerde vakantie annuleren?
De vakantieganger kan zelf een boekingsaanvraag annuleren via ons boekingsportaal. Deze annulatie-aanvraag wordt rechtstreeks naar de aanbieder gestuurd. Wees dan ook duidelijk en vriendelijk in je aanvraag. Let ook op onze annulatievoorwaarden bij een vakantie en georganiseerde vakantie.
Hoe zorg ik ervoor dat nieuwe collega's ook kunnen boeken?
Je kan extra toegang voor collega’s aanvragen via deze link.
Hoe kan ik aan de brochures van Iedereen Verdient Vakantie komen?
Als sociale organisatie kan je zowel de brochure 'Op daguitstap' als de brochure 'Op vakantie' afhalen bij een Rap op Stapkantoor in je buurt. Hier kan je zoeken welk kantoor het dichtst bij jou in de buurt ligt.
Liever een digitale versie?
Brochure daguitstappen
Brochure vakanties
Waar kan ik meer informatie vinden over het decreet en het charter Iedereen Verdient Vakantie?
Op deze pagina vind je alle informatie over het decreet Iedereen Verdient Vakantie: de brochure met alle nodige informatie, de integrale tekst en de uitvoeringsbesluiten.
Op deze pagina lees je de veelgestelde vragen over het charter.
Waar kan ik meer informatie vinden over erkenningen en subsidies?
Op deze pagina vind je alle informatie over erkenningen en subsidies. Voor Iedereen Verdient Vakantie bestaan er verschillende soorten:
Waar kan ik meer informatie vinden over het nieuwe aanbodplatform?
Vanaf 2025 werken we op een nieuwe manier: vanaf kunnen vakantiegangers rechtstreeks bij de toeristische aanbieder boeken via onze aanbodwebsite. Alle info daarover vind je hier.
Waar kan ik een overzicht van de fouten uit de brochure vinden?
Helaas sluipen er soms enkele fouten in onze brochures. Een rechtzetting en alle juiste info kan je op deze pagina vinden.