mensen op attractie van vliegende carrousel (stoeltjes aan kettingen die ronddraaien)

Bobbejaanland: herinneringen ontstaan waar je samen dingen beleeft

‘Op de keper beschouwd is een pretpark een verzameling staal. Waar het om gaat is wat je hier met elkaar beleeft. Dat is de lijm’, zegt Peggy Verelst, commercieel directeur bij Bobbejaanland. ‘Wat je je jaren later nog herinnert is niet dat je in de Typhoon hebt gezeten. Je herinnert je de geruststellende kus van je lief, of het blije gezicht van je oma die naast je in het Reuzenrad zat.’ Peggy ziet Bobbejaanland als de mogelijk-maker van warme herinneringen die je deelt met mensen waar je van houdt.

We zoeken Peggy op tijdens de eerste week van de paasvakantie. Het nieuwe seizoen is amper een paar dagen afgetrapt. Parkmedewerkers wennen nog aan hun werk en aan de stroom bezoekers. Op top-dagen werken hier ruim 250 mensen, grotendeels seizoensmedewerkers en jobstudenten die jaar na jaar werken in het toeristisch seizoen en vakantie nemen in de wintermaanden. De vaste staf telt een 30-tal medewerkers. Onder de bezoekers merken we op: hier zijn opvallend veel kinderen en jongeren, op stap met hun familie of met een jeugdgroep. 

meisje met cowboyhoed op

Feestelijke gezinsdag met pré- en post-pret

Peggy: ‘Een attractiepark is meestal niet de favoriete uitstap van mama en papa, maar wél iets dat ze hun kinderen graag gunnen. We merken dat in veel gezinnen de kinderen zo’n uitstap kunnen verdienen, als beloning voor een goed rapport bijvoorbeeld.’ Het is een feestelijke dag, een dag van samen dingen beleven, een dag waarin elkaar je de angst om overkop te gaan helpt overwinnen, een dag waarop je levendige herinneringen opbouwt.

En dan zijn er nog de dagen voordien en de dagen nadien. Die tellen ook mee in de pret, denkt Peggy. ‘De kinderen zijn meestal zo enthousiast dat ze van de spanning de nacht voordien bijna niet kunnen slapen. Het ontbijt geraakt er amper in, de rit naar hier is spannend en lawaaierig’, lacht ze. ‘En eens je de ingang achter je hebt gelaten, begint een tijd van samen ontdekken, met elkaar bezig zijn, van elkaars gezelschap genieten. Papa’s en mama’s kunnen eens een dagje uit hun rol en zich focussen op fun met hun gezin.’

meisje met t-shirt van Bobbejaanland voor kraam met knuffels

In de herinnering van meerdere generaties

Bobbejaanland vierde in 2011 haar 50ste verjaardag. Het is een park waaraan ouders en grootouders herinneringen koesteren uit de tijd toen ze zelf nog jong waren. De Smurfen zijn niet toevallig de vaste begroeters en animatoren van Bobbejaanland. ‘Dat is een keuze waarmee we elke generatie willen aanspreken. Grootouders, ouders en kinderen kennen allemaal de Smurfen. Die waren vijftig jaar geleden actueel en zijn dat vandaag nog altijd’, vertelt Peggy.

Glimlachend vertelt Peggy ook over haar eigen grootmoeder. ‘Zij kwam vroeger graag in Bobbejaanland. Ik heb haar eens kunnen meebrengen naar hier, heb samen met haar in het reuzenrad gezeten. Zo fijn.’

Voor ons is de samenwerking met Iedereen Verdient Vakantie een structurele manier om iets extra te doen voor mensen met een beperkt inkomen.

Kansen voor gasten met een beperkt budget

Wanneer Bobbejaanland ermee startte om via korting ook mensen met een beperkt budget die belevingskans te bieden, herinnert Peggy zich niet. Dat moet nog dateren uit de tijd dat de familie Schoepen het park nog runde, denkt ze. In haar herinnering is het altijd zo geweest. Peggy werkt sinds 2006 voor Bobbejaanland. Twee jaar voordien, in 2004, verkocht de familie van Bobbejaan Schoepen het park aan de huidige eigenaars: Parques Reunidos, een Spaanse groep die attractieparken over de hele wereld uitbaat.

Hoewel die overname heel wat veranderingen met zich meebracht in het beleid van het park, aan de samenwerking met Iedereen Verdient Vakantie werd niet geraakt. ‘Dat wordt hier niet in vraag gesteld’, zegt Peggy. ‘Iedereen heeft recht op een beetje vakantie. Een pretpark bezoeken hoort daar voor veel gezinnen met kinderen bij. En dat is duur. Voor ons is de samenwerking met Iedereen Verdient Vakantie een structurele manier om iets extra te doen voor mensen met een beperkt inkomen. Elk jaar boeken 3000 bezoekers via die weg een dagje uit in ons park.’

Fotografie: Robert Boons

In gesprek met Peggy. Peggy is in 2015 (het moment waarop dit artikel geschreven werd) commercieel directeur bij Bobbejaanland in Lichtaart (Kasterlee). Haar taak is ervoor zorgen dat Bobbejaanland bij de mensen komt en dat de mensen naar Bobbejaanland komen. Met een team van zeven medewerkers staat ze in voor persrelaties, promotie en contacten met groepen, bedrijven, scholen en sponsors.

Neergepend door Griet Bouwen.